Toiminta

Seurat on tärkein toimintamuoto ja niitä järjestetään viikoittain. Sunnuntaiseuroja on yleensä joka toinen viikko. Niissä on kaksi puhetta, joiden välillä on kahvitauko. Viikottaisissa perjantai-illan seuroissa on yksi puhe ja kahviaika. Seurojen alussa on virsi ja alkurukous, jonka jälkeen puhuja lukee raamatusta tekstin puheensa johdannoksi. Seurat päättyvät rukoukseen ja loppuvirteen tai Siionin lauluun.

Perinteisiksi ovat muodostuneet kahdet isommat seurat vuodessa. Viikkoa ennen juhannusta ovat kaksipäiväiset kesäseurat. Niihin liittyy lauantai-illan messu Leppävirran kirkossa. Syysseurat ovat niin ikään kaksipäiväiset ja sijoittuvat Mikkelinpäivää edeltävään viikonloppuun. Niihin liittyvä messu on sunnuntaina Leppävirran kirkossa. Tammikuun lopulle on vakiintunut rauhanyhdistyksen kirkkopyhä.

Kesäaikana seuroja pidetään myös kesämökeillä. Perinteeksi ovat muodostuneet heinäkuun lopulla pidettävät rantakalaseurat jossakin kodissa, joka sijaitsee lähellä vesistöä. Lähetysseuramatkoja yhdistyksen alueella järjestetään neljä kertaa vuodessa; kaksi matkaa syksyllä ja kaksi matkaa keväällä, yhteensä 16 seuratilaisuutta. Seurapaikkoina ovat kirkot, srk-talot, koulut, kodit ja oma toimitalo.

Seurasali
                                 Kuva toimitalon seurasalista

Perjantai-illan seuroja järjestetään talvikautena. Tilaisuus alkaa seurapuheella, jonka jälkeen siirrytään kahville ja vapaaseen "rupatteluun". Kahvien jälkeen yleensä on arvontaa, joskus pienet myyjäiset tai huutokauppa varainhankintana yhdistyksen toimintaan.

Raamattuluokka
on tarkoitettu 12 -vuotiaitten tai sitä vanhempien nuorten raamatuntuntemuksen lisäämiseen, uskonelämän vahvistamiseen ja kotien kristillisen kasvatuksen tukemiseen. Raamattuluokassa käsitellään raamatun kertomuksia vanhasta ja uudesta testamentista, kristillisyytemme lehtiä ja kirjallisuutta. Raamattuluokka pidetään lauantai-iltaisin yleensä kodeissa kirkonkylässä tai Soisalon saaren puolella.

Pyhäkoulu pidetään sunnuntaisin ja on tarkoitettu alle 12 -vuotiaille. Pyhäkoulussa opetetaan lapsentajuisesti raamatun kertomuksia, lauletaan Siionin lauluja ja lasten virsiä. Pyhäkoulun lopussa jaetaan lapsille pyhäkoulumerkki osallistumisesta pyhäkouluun.

Päiväkerho on tarkoitettu 3-6 vuotiaille lapsille. Päiväkerho kestää n. 1,5 tuntia ja se sisältää aina leikkejä, askartelua ja päiväkerhon ohjaajan pitämän lyhyen uskontotuokion.

Nuortenilta järjestetään muutamia kertoja syksyn ja kevään aikana. Yleensä niihin liittyy alustus ja keskustelua. Lisäksi nuoret osallistuvat alueen muihin nuorteniltoihin ja kokoontuvat kodeissa iltakylään.

Sisarpiiri kokoontuu keskimäärin kerran kuukaudessa kodeissa tai kesämökeillä. Sisarpiirin kokoontumiset on tarkoitettu aikuisiässä olevien naisten virkistykseksi.

Ruskokerho kokoontuu kerran kuukaudessa keskiviikkoisin yleensä kerholaisten kodeissa. Ruskokerho on tarkoitettu aikuisiässä lähinnä ei aktiivisessa työelämässä oleville. Kokoontuminen tapahtuu päivällä klo 13:00 ja tavallisesti ohjelmassa on hartaushetki tai seurapuhe, arvontaa ja kahvittelua. Kerho tekee myös silloin tällöin retkiä.